lördag 12 april 2008

Krånglig men frisk

Nu är det så bekant på kontoret att jag äter min "diet" (orkar inte tillrättavisa alla som kallar den det) så det tas hänsyn i diverse aktiviteter och gemensamma måltider - på samma sätt som om jag var allergisk eller intolerant på nåt sätt. Jag känner mig inte lika krånglig längre. Det är inte värre än att vara vegetarian eller inte äta fläsk pga religiösa/kulturella seder. Tycker fortfarande att det är lite obekvämt och vill gärna säga "inte ska ni väl göra så för lilla mig", men ändå. Det känns inte lika konstigt och besvärligt längre.

Så till en annan effekt av den här "kost-stilen". Jag har knappt varit förkyld sedan jag började i augusti förra året. Jag hade en vända med lite lätt feber och snor - men medan "alla andra" hade sina sjukor i ett par veckor, var jag lite halvkass i sisådär fyra dagar och jobbade under tiden. Hostan som brukar vara ett säkert kort varje vår och hålla i sig ett par veckor, minst, är inte närvarande alls och har inte varit det heller. Några mornar har jag haft lite ont i halsen, men efter någon timme har det försvunnit. Och jag tycker att alla runt mig är förkylda hela tiden. Konstigt men magiskt! Jag tror att det dels beror på kolhydratminskningen pga eikosanoiderna och det där (som jag inte kan förklara) och dels pga att jag äter mer Omega 3 från både mat och piller. Och mindre Omega 6.

Immunförsvaret verkar ha "boostat" helt enkelt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk om din arbetsgivare kunde se på sjukskrivningarna vilken kost som är den rätta. Då skulle det finnas gratis smör, ost och salami i lunchrummets kylskåp! :-D