söndag 2 december 2007

Slarv igen

Det första jag fick höra idag på julegott-träffen var: "Det är farligt att äta som du gör!!!". "Det finns en massa läkare som säger det!". "Det står överallt!" - Hmm. Det tror jag inte på, sa jag. Det finns en massa läkare som säger tvärtom också.

Jag vet inte om de hade tänkt att jag skulle vara smalare än jag har hunnit bli, men strunt samma. Jag känner mig fortfarande väldigt nöjd och mår bra. Men! Jag åt en knäck och två wienernougat (hemlagade) och drack två små muggar lättglögg. Det var onödigt. Men samtidigt inte. Jag gillar glögg. Och jag har inte upplevt mig som så sockerberoende att jag måste avstå helt för att inte få ett senare sug. Och jag hävdar för mig själv och andra att jag inte blir särskilt påverkad av att äta lite socker - men egentligen vet jag ju inte det än. Jag blev störthungrig när jag kom hem och kände mig grinig - men det kan lika gärna ha varit medvetenheten om att jag slarvat som orsakade det. Kanske. Eller?

Det är intressant hur känsligt det är med kost och matidéer. Det är nästan förolämpande att komma med andra tankar än de vedertagna. Jag kan inte pracka på folk de här tankarna, hur mycket jag än vill. Man kan tycka att omtanken om andra skulle styra det - men det blir så infekterat och irriterat om man skulle lägga sig i. Så nä. Jag sneglar på alla lättgrädde-paket och Milda-askar och håller tyst. Att det finns laktos-intoleranta som kan börja dricka mjölk om de äter rätt fett, är inget jag tjatar om...

Inga kommentarer: