torsdag 21 februari 2008

Alternativliv

Slarvade lite när jag var i Stockholm. Tänkte att jag behöver något som håller hjärnan igång under natten när vi skulle jobba. Men godis ville jag ju inte ha. Och Cola dricker jag inte. Och jag misstänkte att den gemensamma måltiden på kvällen skulle bli lite halvdan. Så jag hade med mig mörk choklad och en påse nötter. Nötter som t o m hade honung på sig, på vissa av sorterna i blandningen. Det var ju inte riktigt enligt mina normer, men å andra sidan var situationen speciell, och jag åt varken chips, godis eller läsk förutom det, så jag är nöjd. Dessutom blev jag så satans trött på nötter efter några timmar, att nån annan fick halva påsen.

Men jag kommer ändå fram till att det funkar bra. Det finns alltid alternativ. Ibland bra och ibland mindre bra, men det finns alltid andra saker än potatis, socker och mjöl att äta. I alla lägen. Bara man vill.

Hörde förresten att en av cheferna i Sthlm nämnt att hon inte ville ha några kolhydrater, för ett tag sedan. Se där, se där. Fler och fler tillhör de upplystas gäng... ;-)

Och en kollega som inte ser mig varje dag, påstod att det märks jättemycket på mig att jag har blivit mindre stor. DET kändes bra.

4 kommentarer:

"R1" sa...

Hejsan! Nu har jag funnit dig här också :-)
Vill bara tala om att jag via företagshälsovården varit hos Feelgood på en hälsobedömning. Det gick bra, enbart lite för högt kolesterol men ingen fara alls. Dock skall jag motionera mer och hör och häpna dra ner på bla fett. Detta visste jag ju inte om, eller hur?
Jag satt och lyssnade på sköterskan och tänkte Annika Dahlqvist, GI mfl. Har personen framför mig inte hängt med alls i matutvecklingen de senaste åren? Jag bara nickade och kommenterade inte alls. Nix - min livsstil skall ändras men inte som Feelgood föreslog. "No suger" - är det enda tror jag, sedan måste man röra sig mer i form av olika aktivetet så att kroppen aldrig vet vad som skall ske vid varje tillfälle och på så sett aldrig kunna vila. Träningsvärk minst en gång i veckan är målsättningen :-)

Ha de gôtt. Nu har jag svamlat tillräckligt och skall sova.

Ilskebyttan sa...

Bra R! Du har ju fattat grejen! På dom bara! Men A har sagt att du ibland har fått rådet att dra ner på kolhydrater - är det från någon annan du får det? PT kanske?

"R1" sa...

Japp - helst avstå kolhydrater helt vid kvällsmålet. Kolhydrater behövs men inte när kroppen behöver vila sig.
Dvs. bättre äta kolhydrater till lunch än smälla i sig en massa potatis kl 20.00.

Ilskebyttan sa...

Hmm.. Låter lite halvdant. Men OK. Det är en bit på väg.