tisdag 26 februari 2008

Hjärtjox

Pratade med styvmor igår. Hon har varit väldigt inne på LC. Likaså min halvsyster. Men nu har syrran slutat för att hon går upp och inte ner. Och styvmamma har börjat glida mot GI. Hon är bypass-opererad och orolig för fettet och kolesterolen. Trots att hon har läst en del Ravnskov och annat. Doktorn kräver att hon ska äta statiner och hon vågar inte riskera att inte göra det.

Så himla svårt! Jag har försökt sätta mig in i hur det "egentligen" är, men det blir mest ord mot ord och tolkningar åt olika håll. Jag tror på Ravnskov. Men hur lätt är det att stå emot när det finns undersökningar som "alla" refererar till och siffror som visar hur farligt det är med smör och ägg. Jag kan ju låta bli att bry mig, eftersom jag ännu inte råkat ut för någon "vascular event". Men de som har det. De är ju i medicinmännens händer. Man vill inte riskera livet genom att anamma alternativa metoder. Åtminstone inte fullt ut. Jag förstår det. Men det är tråkigt. En besvikelse.

Jag tror mer på teorierna om att det är inflammationer i kärlen som orsakar proppar och förträngningar. Det finns vetenskap om det också. Och om den här kosten ger upphov till färre inflammationer genom att stötta immunförsvaret lite extra (Omega 3, färre eikosanoider etc) så borde det resultera i mindre risk för hjärt-jox. Men det är ju en teori. En tro. För att jag vill tro det. Inget vet ju än.

En sak är jag dock helt övertygad om. Vi behöver inte kolhydraterna till nånting. Kanske fettet ska tänkas över - men kolhydraterna kan vi minska på. Inte utesluta. Men minska. Där är jag fortfarande helt och fullt och fast övertygad. Så det så.

Inga kommentarer: