söndag 7 oktober 2007

Kolesterolmyten

En fågel har viskat att någon i min närhet är nyfiken på vad som händer med kolesterolet när man börja leva och äta som jag gör. Jag har såklart läst på lite - men eftersom jag ännu inte tagit något prov själv som varnat för högt kolesterol - har jag inte mer än skummat igenom, nickat "ja, sedär"-jakande och sen lagt undan det lite. Men nu ska jag länka till Uffe Ravnskov. Vet inte så mycket om honom, mer än att han är en dansk, motarbetad läkare, som lever och verkar i Sverige - och som har kommit fram till en sanning som skiljer sig från Livsmedelsverket och som verkar få mer och mer underbyggnad tack vare nya forskningsrön. Han skriver om "kolesterolmyten" och där står t ex sådant som:

"Matens innehåll av kolesterol och animaliskt fett har inget med åderförkalkning eller hjärtinfarkt att göra. Till exempel har mer än 30 vetenskapliga studier visat att den mängd fett som infarktpatienter ätit innan sjukdomen inte var större än den mängd som friska människor äter."

och

"Ett högt kolesterol är en riskfaktor för mindre än 10 % av dem som dör i hjärtinfarkt. Dessutom skyddar det mot infektioner och äldre människor med högt kolesterol lever längre än äldre människor med ett lågt."


Om man ska tro honom bara en gnutta - eller åtminstone bli lite nyfiken på var han har fått detta från (och varför ska man inte det?) - så behöver vi inte vara så oroliga för våra kolesterolvärden. Men det är svårt att övertyga dietisterna och "de vanliga" läkarna om det. Såklart.

Inga kommentarer: