onsdag 22 augusti 2007

Diet

Så vad äter jag då? Det är faktiskt lättare att tänka på vad jag inte äter, än att lista vad jag äter. Det går ut på att jag hoppar över pasta, ris, potatis, bröd och allt annat som innehåller stärkelse, mjöl eller socker. Man måste inte gå ut så hårt, utan kan ändra gradvis om man mår bättre av det, men jag kände att det var antingen eller, som gäller.

Är ju nybörjare och måste börja samla recept och idéer, men jag upplever att det är mycket lättare att tänka bort kolhydrater helt, än att fundera över proportioner och långsamma/snabba etc. Såhär ser det ut, so far:

  • Mycket ägg. Ägg med majonnäs. Äggröra. Stekt ägg. Har nyss lärt mig att ekologiskt odlade ägg innehåller mer Omega 3, så där får det också bli en konvertering. Har inte köpt så mycket ekologiskt tidigare.
  • Omjölade såser med fet creme fraiche, riktig grädde, riktigt smör.
  • Olivolja och kallpressad rapsolja.
  • Kött. Köttfärs.
  • Kyckling.
  • Fisk (men inte så mycket som jag borde).
  • Grönsaker. Försöker hålla mig till ovanjord, som blomkål, broccoli, vitkål, egenodlade tomater (just nu).
  • Turkisk yoghurt.
  • Ost.
  • Så fet mjölk som möjligt.
  • Linfrön.

Alltså så tvärtemot vad jag lärt mig, som det går att få det.

Jag har mina små undantag också. Liiite flytande honung på yoghurten på morgonen. Buljongtärningar. Vissa kryddor. Extra grönsaker när behovet blir för stort. Och sushi. Jag har inte fått kläm på hur Sushi står sig i LCHF-branschen. Alltså - det är ju helt uppenbart en massa ris, men det är också en massa nyttig fisk med nyttiga fiskoljor. Hur som helst. Oavsett om det är LCHF eller inte - det kommer jag att fortsätta att äta.

2 kommentarer:

HL sa...

Det blir spännande att se hur du lyckas! Har själv testat atkins utan framgång men detkanske beror på att jag gillar fet mat för mycket... Har du den där goa lukten av aceton ångande omkring dig nu då? Kommer ihåg att sambon klagade en del på det...

Ilskebyttan sa...

Haha. Inte än, tror jag. Han är helt och hållet väldigt nöjd för att jag vill äta sån mat som han äter. Han ser helt salig ut när vi äter kött utan annat tillbehör än smör... :) Lite deppigt att du inte lyckades - jag som har sån tro på detta...