lördag 25 augusti 2007

Tänk om de har fel och vi har rätt?

Har märkt att jag ständigt funderar över detta nya. Förmodligen för att det är mot människans natur att förändra (som jag ser det). Jag har inte alls svårt att ändra mig rent praktiskt. Det är jättegott med ägg, grädde och brie. Men det sitter ju inuti. Jag funderar på hur jag ska förklara mig i olika situationer. Hur jag ska kunna samla tillräckligt med argument för att stå emot - om man nu ens ska försöka stå emot. Jag har ännu inte hamnat i en direkt "moteld", utan rört mig med människor som ändå är lite insatta och lite intresserade. Men en dag kommer jag stå där - och förmodligen tvivla igen. Alltså är det jätteviktigt att suga åt sig all kunskap och information som går att pressa in. För det är där problemet ligger. I teorin, vanorna, mönstret, experternas prestige, människors tro på att samhällets experter alltid har alla relevanta fakta och anpassar sina budskap till oss därefter.

Har experterna verkligen rätt? TÄNK OM DE HAR FEL!! Men inte vågar ändra sig och byta spår av prestige-skäl? Tänk om det är så. Då har de förstört våra liv.

För mig personligen finns det inga problem med min faktiska situation och min kropp. Eftersom jag inte väger mig, vet jag inte exakt, men jag tippar att jag har gått ner ca två kg den här första veckan (uppskattat m h a klämma-och-känna-metoden och jeanspassning). Jag har mer energi än jag någonsin haft. Jag är mätt och nöjd. Jag är piggare, gladare och jämnare i humöret än jag har varit i hela mitt vuxna liv.

Ingenting har försämrats. Allt har förbättrats. Sen i söndags. Har jag fel då...?

Inga kommentarer: