fredag 24 augusti 2007

Formsvacka

Idag upplevde jag nog faktiskt min första svacka i nya LC-land. Iofs började dagen riktigt bra, när jag mot bättre vetande började berätta för min fd chef och en annan kollega om mina nyvunna kunskaper och insikter. De var - tvärtemot vad jag trodde - genuint intresserade och inte alls fördömande.

Men sen. Efter lunch. Då blev jag lite yr. Sen kom lite huvudvärk. Och jag tänkte att nä, det här är nog inte bra i alla fall. Åkte ut till en av mina andra arbetsplatser och där stod en stor godisskål. Jag tittade på den, kände en aning saliv rinna till, men vände och gick därifrån. Jag var ju inte sugen alls, utan det var mitt gamla jag som instinktivt (kan man skapa instinkter genom felaktigt leverne...eller motsäger det själva begreppet instinkt?) reagerade. Inte så farligt, men det gjorde mig besviken på mig själv.

Sen skulle jag handla och då blev det jobbigt igen. Man ser ju för fasen inte de riktiga grejerna mellan alla light- och dietprodukter. Man måste verkligen leta upp grädden och ostarna som det inte står "mager" eller endast 3% fetthalt på. Då tänkte jag dåliga tankar igen. Gick till kassan och sneglade ner i de andras korgar. Undrar om de kollade lite i min? - Grädde, brie, gräddost, hel-crème fraiche, röd mjölk, boursin-ost, philadelphia-ost etc etc. En stackars purjo och en kvarts vitkål... Undrar om de tänkte som jag brukade tänka. "Fy!". "Har hon inget vett eller förnuft alls, feta människan...!"

Men så blev det lite bättre när jag kom hem, för då låg paketet med Dr Dahlqvists blogg-bok på bordet. Läste lite och det är så lätt att bli peppad igen, när man läser lite där. Tur...

Inga kommentarer: