måndag 10 september 2007

Mina riktmärken

Funderar på om det kanske eventuellt finns någon därute som "smygläser" det jag skriver här och undrar hur länge jag kommer att orka hålla på med de här idiotierna och när jag kommer att ta mitt förnuft till fånga igen. Alltså måste jag ta fram de argumenten jag håller högst. De som för mig är bevis för att detta är rätt väg att gå. Inte bara för viktminskning, utan minst lika mycket för hälsan i övrigt. Detta är det jag tror på mest, av alla de paroller som förs fram till LCHFs favör:

  • Kolhydrater = sockerkedjor. Socker ökar insulinet. Insulinet dämpar fettförbränning. Förutom allt annat som ställer till det i kroppen när insulinpåslagen går upp och ner till max och min, flera ggr över dygnet. Diabetiker får ett jämnare blodsocker av att minska på kolhydraterna och vissa kan kasta diabetesmedicinen.
  • Vår kropp består av och behöver fett. Riktigt och naturligt fett. Margarin är skit. En gubbstrutt som fuskade med forskningsresultaten på 50-talet inbillade hela världen att fett är farligt, men att margarin är bra. Margarin är kemiskt framställda otäckheter som inte är bra för någon. Margarin är en produkt skapad i laboratorium. Margarin FÄRGAS gult för att likna smör. Margarin ger producenterna stora inkomster - på rent lurendrejeri. Margarin har ofta tillsatser av omega 6 och 3 - för vi måste ju ha de essentiella fettsyrorna... Det är bara det att när halten av omega 6 är mer än halten av omega 3, blir vi sjukare! De omega 3-tillsatser som finns i vegetabiliskt fett kan dessutom inte tas upp av människan på rätt sätt. Vi behöver fiskolja. Alltså får vi i oss en massa omega 6 som är inflammatoriskt. Margarin är skit. Skitfarligt. Becel är ett av de farligaste. Det blir MER hjärt- och kärlsjukdom av det. Men det lilla källarföretaget Unilever vill få oss att tro något annat...

Jag har läst om detta i så många forum och med så många hänvisningar till rapporter och studier, att jag är övertygad. Jag tror inte att vi mår bra av onaturliga laboratorieprodukter.

Jag menar inte (som flera andra) att man måste vräka i sig fett. Vissa funkar det för, andra inte. Skaldeman menar att man måste inta fett för att kroppen ska bränna fett. Så är det säkert, men jag hoppas att det även ska funka med normalmycket fett.

Såg förresten nyss att någon sett att GI Viktkoll börjar rekommendera riktig vispgrädde istället för de lättare varianterna. Tydligen pga nåt gummiliknande ämne...som kanske inte var så bra, nä...

2 kommentarer:

HL sa...

Jag tror säkert du kommer att lyckas! Börjar nästan bli lite inspirerad att försöka en gång till! Har jag inte gått ner 7 kg eller mer till jul med kaloriköret så ska jag ge din diet en chans!

Ilskebyttan sa...

Yes! Gör det! Vi kan dra upp varandra ur tvivlens djup när vi trillar ner. För det gör man ju. Ibland.