måndag 17 september 2007

Sa jag utmaning?

Höhöhö. Skrev jag nåt om utmaning i förra inlägget? Well. Den där grekiska salladen var ingenting jämfört med detta. Här har jag befunnit mig de senaste tre dagarna. Underbart ställe. Rogivande, avskalat, nedtonat och skönt. Och ofantligt god mat. Det blev en och annan fuskmåltid och rätt många avsteg från LC-tanken. Men nu när jag sitter här känns det inte som att det var så farligt ändå. Jag gjorde så gott jag kunde, utan att offra för mycket. Jag lyckades njuta av maten ändå.

Den enkla principen var egentligen att jag försökte hoppa över ris, nudlar och frukt, och tog lite mindre av skumma såser. Principfastheten gick rätt bra, förutom att jag faktiskt drack alkohol utan urskiljning. Vi fick fantastiska drinklistor till rätterna och man var liksom dum om man inte provade. Sake till det, japanskt öl till det, dessertvin till det, osv.

Jag åt också efterätt två gånger, den ena med fruktskivor och den andra var en pannacotta... Men ändå. Jag åt INGA kakor eller snittar i fikapauserna. Jag åt inget ris förutom sushin som jag åt till förrätt en gång. Jag åt inget från den fantastiska fruktbuffén...

Det var svårt att hitta fett, men å andra sidan åt jag bara äggröra och bacon till frukost. Det gjorde att jag höll mig pigg och osugen hela dagarna. Förutom första dagen. Då hade jag ätit ägg till frukost, åkt tåg halva dagen, och fick lite tonfisk (god, men lite...) till lunch. Middagen skulle komma först kl 20, och jag väntade på en svimning eller yrselanfall hela eftermiddagen. Men det kom inget. Bara en väldigt hungrande mage.

Och sen är det ju inte så att japansk mat är samma som sushi. Vi fick ju KÖTT. Goda köttbitar med gröna grönsaker, grönt te och misosoppa. Dessutom musslor, fisk och tigerräkor.

Det var nog inte så många som märkte att jag åt "konstigt", förutom de som kände till det. Och jag rekommenderar verkligen ett besök.

Inga kommentarer: